2023-06-05 11:04:04

VAŽNOST RAZVIJANJA PRAKTIČNIH VJEŠTINA ZA UČENIKE

Za budući život sadašnjih učenika od iznimne je važnosti da imaju priliku stjecati životno-praktične vještine. Uz obitelj koja prva odgaja dijete i trebala bi nuditi takve aktivnosti, odgovornost leži i na odgojno-obrazovnim ustanovama. Pedagog Pestalozzi isticao je da u školi i životu uči glavom, srcem i rukama te su se mnogi priklonili podjeli učenja, odgoja ili razvoja na tri polja (područja): kognitivno, afektivno i psihomotoričko. Prema njegovu tumačenju, kognitivnom području, tzv. učenje glavom pripada stjecanje znanja i kognitivnih sposobnosti; sastavnice afektivnog učenja, tzv. učenja srcem su usvajanje temeljnih ljudskih vrijednosti, učenje socijalnih vještina, kontrola emocija isl, dok psihomotoričko područje, tzv. učenje rukama podrazumijeva učenje vještina i navika (Matijević, 2016.)

Suvremeno obrazovanje teži cjelovitom razvoju učenika odnosno zadovoljavanju njegovih kognitivnih, emocionalnih i motoričkih potreba. U suvremenim se školama podjednaki naglasak stavlja na učenje glavom, srcem i rukama što ujedno omogućava aktivniji položaj učenika u odgojno-obrazovnom procesu. Za budući život sadašnjih učenika od iznimne je važnosti da stječu razne praktične i životno korisne vještine koje u Hrvatskoj trenutni odgojno-obrazovni sustav za to ne priprema dovoljno. Naime, hrvatski učenici u vidu obvezne nastave nemaju prilike razvijati niti stjecati razne praktične vještine kao ni za život korisna znanja ili sposobnosti. Nekada se navedeno učilo i stjecalo u okviru nastavnog predmeta Domaćinstvo i to na praktičnim tečajevima odijevanja, stanovanja i prehrane. Na takav način učenici su usvajali praktična znanja, vještine i osposobljavali se aktivno primjenjivati naučeno u svakodnevnom životu (Doutlik, Maltar Okun (2022).   

Tijekom trogodišnjeg projekta „Vseživljenske vešćine“ koji je trajao od rujna 2019. do kolovoza 2022., a čiji je nositelj bila OŠ Bistrica ob Sotli iz Slovenije, učenici I. OŠ Varaždin razvijali su praktične vještine u čak 4 područja: kreativno izražavanje, likovno stvaranje, kulinarske vještine i sportske aktivnosti. U sklopu projektnih aktivnosti sudjelovali su učenici nižih i viših razreda, a kao vidljiv rezultat projekta nastala su dva priručnika za učitelje s opisom provedenih radionica. Priručnici su javno dostupni na stranicama I.OŠ Varaždin pod rubrikom Erasmus kutak.

Nastavno na vidljive rezultate ovog projekta, kao i pozitivne reakcije roditelja učenika sudionika, nastavni kurikulum bilo bi dobro uskladiti sa stvarnošću odrastanja djece današnjeg vremena te njihovim potrebama, stavljajući veći naglasak na stjecanje životno-praktičnih vještina u obrazovanje učenika. Navedenu činjenicu potvrđuju i rezultati pojedinih istraživanja koji ukazuju na nužnost uvođenja nastavnog predmeta u kojem bi učenici imali prilike usvajati praktična znanja koja su životno korisna.

Literatura:

Matijević, M. (2016). Znanost ili znanost o odgoju i obrazovanju; Pedagogija za učitelje i nastavnike (str. 14-31), Školska knjiga, Zagreb Doutlik, Maltar Okun (2022), Ispitivanje životno praktičnih vještina učenika sedmih i osmih razreda; Život i škola, časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, Vol LXVIII No 1-2.

I. Osnovna škola Varaždin